Rok 2020 okazał się bardzo trudny dla wielu przedsiębiorców. Kryzys dotknął w większości mikro i małe firmy. Rządowe obostrzenia związane z walką z COVID 19 doprowadziły do tymczasowego zamknięcia wielu biznesów, pozbawiając jakichkolwiek dochodów w czasie pandemii. Część z nich nie podołała i zamknęła działalność. Ci, którym udało się przetrwać, szukają oszczędności, aby odrobić straty.
Jak to zrobić? Mamy 4 sprawdzone pomysły!
Przemyślane zakupy
Oszczędności warto szukać wszędzie, ale przede wszystkim w ponoszonych kosztach bieżącej działalności. Rozważ, które zakupy są zbędne. Sprzęt i wyposażenie możesz kupić na firmę, oszczędzając wartość podatku VAT. Pamiętaj jednak, aby były to zakupy ściśle związane
z działalnością przedsiębiorstwa.
Zamiast zaopatrzać się w tradycyjnych sklepach, korzystaj z hurtowni i sklepów internetowych, gdzie wiele artykułów piśmienniczych, biurowych czy spożywczych kupisz w dużo niższych cenach.
Pomyśl o coworkingu
Wynajmowanie miejsca we wspólnej przestrzeni, przeznaczonej na biura, zamiast wynajmu powierzchni biurowej na wyłączność? Idea ta zdobywa coraz szersze grono zwolenników! Głównie ze względów ekonomicznych – jest to tańsza opcja niż wynajem całego pomieszczenia. Dodatkowo, nowoczesny przedsiębiorca rzadko potrzebuje korzystać stacjonarnie z biura przez 8 godzin dziennie 5 dni w tygodniu. Biznes wychodzi do klienta, mobilność ma znaczenie.
Przestrzenie coworkingowe są przystosowane pod kątem prowadzenia działalności – możesz skorzystać z biurka, często także z dodatkowych elementów jak salka konferencyjna, własny pokój biurowy, sprzęt telefoniczny. Adres takiego biura może być adresem, pod którym zarejestrujesz swoją działalność oraz adresem korespondencyjnym.
Wykorzystaj social media
Większość środków pochłania bieżąca działalność firmy? Jak w trudnych czasach wygospodarować pieniądze jeszcze na marketing? Spróbuj wykorzystać bloga i social media!
Załóż firmowe konta w ogólnodostępnych darmowych serwisach oraz mediach społecznościowych. Bądź aktywnym użytkownikiem, publikuj, nawiązuj relacje. Kampania marketingowa wykorzystująca te środki przekazu może okazać się strzałem w dziesiątkę. Owned media rządzą, szczególnie w małych i średnich firmach!
Skorzystaj z darmowego oprogramowania
Gdzie jeszcze można znaleźć oszczędności? Zamiast inwestować w drogie oprogramowanie, sprawdź, jakie narzędzia możesz wykorzystywać bez opłat. Może darmowy program do faktur? Na rynku istnieje spory wybór takich rozwiązań!
Dla przykładu, darmowy program do faktur Streamsoft Firmino daje Ci możliwość wystawienia nielimitowanej ilości faktur, także w obcych językach i innej niż polska walucie. Ponadto – i tu dodatkowy plus – umożliwia wysyłkę faktur bezpośrednio na e-mail klienta. Bez potrzeby drukowania i generowania dodatkowych kosztów, związanych z zakupem papieru i tuszu do drukarek.
Warto poszukiwać nawet drobnych oszczędności i sukcesywnie obniżać koszty prowadzenia działalności. Szczególnie w czasach kryzysu spowodowanego ogólnoświatową pandemią.