Jak działa filtr oleju?

Silnik w nowoczesnym samochodzie osobowym zbudowany jest z setek części, które się względem siebie przesuwają i obracają. Podczas takiego kontaktu tworzy się tarcie, które z kolei generuje ciepło i może doprowadzić do mechanicznych uszkodzeń. Aby zminimalizować skutki tarcia i tym samym wydłużyć żywotność samochodu konstruktorzy starają się to tarcie ograniczyć i jednocześnie odprowadzać niebezpieczny nadmiar ciepła.

W obu tych zadaniach pomaga olej silnikowy. Po pierwsze zmniejsza tarcie i odprowadza nadmiar ciepła z newralgicznych miejsc, a po drugie oczyszcza silnik z drobinek metalu i innych zanieczyszczeń, które mogły się w nim znaleźć, a które mogą błyskawicznie doprowadzić do poważnej awarii. Aby jednak olej mógł spełniać swoje zadanie, sam musi być odpowiednio czysty. Dba o to filtr oleju, czyli część, której poświęcimy ten wpis. Opiszemy w nim jak taki filtr jest zbudowany, a co za tym idzie, jak działa.

Budowa filtra oleju

Zewnętrzna powłoka filtra oleju jest zwykle wykonana z metalu, takiego jak stal. Została zaprojektowana tak, aby była solidna i trwała, aby wytrzymać wysokie ciśnienie i wahania temperatury występujące w silniku. Obudowa jest często gwintowana z jednej strony, aby można ją było przykręcić do bloku silnika lub obudowy filtra oleju.

Sercem filtra oleju jest wkład filtracyjny. Materiał ten jest odpowiedzialny za wychwytywanie i zatrzymywanie cząstek i zanieczyszczeń z oleju silnikowego. Materiał filtracyjny jest zazwyczaj wykonany z celulozy, materiału syntetycznego lub kombinacji obu tych materiałów. Syntetyczne media filtracyjne są znane ze swoich doskonałych właściwości filtracyjnych i dłuższej żywotności.

Taka budowa pozwala mu wyłapywać z krążącego w układzie oleju zanieczyszczenia większe niż jedna pięćdziesiąta milimetra. Dzięki temu olej może sprawnie smarować silnik i usuwać z niego zanieczyszczenia, które mogłyby przyśpieszyć jego zużycie. Dlatego należy pamiętać, aby filtr oleju wymieniać przy każdej wymianie oleju i nie rzadziej niż raz na rok lub raz na 10-15 tysięcy kilometrów.

Materiał zewnętrzny

Redakcja wordpress-wdrozenia.pl