Cena za dany produkt stanowi o istnieniu danej firmy, która dany produkt wyprodukowała. Cała strategia cenowa ma za zadanie uwypuklić rolę cen i sprawić, że cena stanie się środkiem realizacji zamierzonych, przez przedsiębiorstwo, celów. Jest to cała seria strategii i różnego rodzaju pomysłów, które mają ustalić kluczowy cel cen na rynku.
Zawsze najważniejsza jest cena
Cena pozwala firmie na zarobek, dobrze określona i prawidłowo wyliczona daje odpowiedni dochód. Strategie cenowe pozwalają odpowiedzieć na dwa zasadnicze pytania:
W jaki sposób firma chce swój produkt umiejscowić na rynku? oraz
Realizacja jakiego celu da odpowiednią optymalizację udziałowcom firmy?Odpowiednie umieszczenie produktu na rynku i docelowe trafienie do danego grona odbiorców a co za tym idzie klientów znacznie determinuje rolę konkurentów. Dopiero znalezienie dobrego miejsca na rynku dla towaru ma ogromny wpływ na cenę produktu. Należy jednak zawsze pamiętać, że strategia cenowa działa dynamicznie, dlatego też to co dziś jest strzałem w dziesiątkę jutro może okazać się nieaktualnym przedsięwzięciem.
Najbardziej popularne strategie cenowe
Najbardziej znane i najczęściej używane strategie cenowe to:
Strategia zbierania śmietanki – jest to metoda stosowana podczas wprowadzania nowego produktu na rynek i polega na zawyżaniu jego ceny. W ten sposób sprawia się wrażenie, ze dany towar jest ekskluzywny i trafia on do określonej grupy osób.
Strategia penetracji rynku – zaniżanie ceny, w celu maksymalnej sprzedaży danego produktu.
Strategia naśladownictwa – ustalanie cen podobnych do cen konkurencji.
Strategia prewencyjnego kształtowania cen – stosowana przez firmy, które mają przewagę nad innymi firmami, ponieważ tylko one produkują dany produkt.
Strategia eliminacji konkurentów – polega ona na eliminacji konkurencji poprzez zaniżenie ceny w znacznym stopniu.
W wyniku tych wszystkich strategii powstają różnego rodzaju promocje, które zwiększają daną sprzedaż. Klienci w wyniku promocji bardzo chętnie kupują dane produkty, nie wiedząc, że jest to wszystko określoną strategią firmy.
Dlaczego warto tworzyć strategię cenową?
Strategia jest bardzo często elementem nie tylko wypromowania towaru, ale także pozwala na generowanie dochodów przez daną firmę.
Warto jest stosować tego typu strategię ponieważ:
eliminuje się działania chaotyczne, pozwala ona na przytrzymanie przy sobie większej i stałej grupy odbiorców, pozwala wykreować bardzo dobry wizerunek firmy oraz pozwala na wprowadzanie nowych produktów bez ponoszenia ryzyka.