Content is king. Choć to hasło jest już mocno oklepane, to wciąż wiele firm nie dostrzega konieczności inwestowania w treści. Tym samym nie wykorzystują one w pełni potencjału promocyjnego, jakie daje content marketing. Dlaczego warto w niego inwestować, wyjaśniamy poniżej.
Dlaczego firmy nie dostrzegają potencjału treści?
Wiele firm niechętnie podchodzi do tworzenia wysokiej jakości treści poradnikowych, bo uważa, że takie działania wymagają wygospodarowania sporego budżetu. W końcu ktoś z działu marketingu musi nauczyć się m.in. pisać teksty zoptymalizowane pod Google.
To wbrew pozorom nie jest wcale trudne. Można zapisać się na kurs SEO copywritingu online i poznać zasady optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarki. Można też czerpać wiedzę z tekstów umieszczanych na popularnych blogach, czy też kanałach YouTube. Taka wiedza pozwoli bez trudu tworzyć teksty, które będą pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania Google — tym samym ściągać wartościowy ruch na stronę firmy, składający się z osób, których problemy rozwiązujemy za pomocą wysokiej jakości treści.
Jakie konkretne korzyści daje content marketing?
Publikacja wysokiej jakości treści to jeden z najlepszych sposobów na budowanie zaangażowania potencjalnych klientów i kreowanie wiarygodnej marki firmy. W końcu content marketing jest mniej nachalny niż reklamy i daje użytkownikom konkretną wartość — rozwiązuje ich problemy, a oni często to doceniają.
Wzrost obecności w organicznych wynikach Google
Pozycjonowanie stron to najstabilniejszy sposób na budowanie obecności firmy w sieci. W końcu efekty osiągane za pomocą działań pozycjonerskich są długotrwałe — w przeciwieństwie do Google Ads i Facebook Ads, które przynoszą firmie zyski tylko w momencie, gdy są uruchomione kampanie reklamowe.
Poza tym użytkownicy większą ufnością darzą treści pojawiające się w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Mają poczucie, że ktoś im zupełnie obojętnie oferuje odpowiedzi na pytania, które ich nurtują.
Autorytet marki
Firma, która publikują wysokiej jakości treści content marketingowe, buduje swój autorytet. Użytkownicy zauważają, że dzięki działaniom danej marki, znajdują się rozwiązania problemów, które ich nurtują.
Taki stan rzeczy sprawia, że użytkownicy, którzy będą następnym razem chcieli dokonać zakupu, chętniej skorzystają z ofert firmy, którą znają i postrzegają jako eksperta. Takie działanie jest zgodne z jedną z 6 zasad Cialdiniego — zasadą autorytetu.
Wzrost świadomości marki
Decydując się na rozwój działań z obszaru content marketingu firmy mogą zaznajamiać grupę odbiorców z ich kulturą, stylem i wartościami. Oznacza to, że dostarczając wartościowe treści odbiorcom, marka pokazuje im, co jest dla niej ważne. Przemyca w content marketingu swoje wartości — jeśli są one zgodne z wartościami grupy docelowej, takie działanie zwiększa szanse na sprzedaż.
Budowanie bazy leadów
Popularną praktyką jest oferowanie bezpłatnych wartościowych treści, w zamian za które użytkownicy zostawiają swój adres w bazie mailingowej. Choć takie działania nie przekładają się bezpośrednio na zysk, to użytkownik znajdujące się w bazie klientów często jest już krok od stania się klientem.
Warto więc tworzyć ebooki, raporty, regularne newslettery, które będziemy różnymi kanałami marketingu internetowego oferować użytkownikom. Część z nich na pewno to doceni i w przyszłości stanie się klientem firmy.
Na które formaty content marketingu warto postawić?
Lista formatów za pośrednictwem których można dystrybuować content marketing do użytkowników jest długa. Na pewno warto postawić na następujące:
- Blog: Jeśli zdecydowaliśmy się na zakładanie bloga na WordPress, wtedy koniecznie powinniśmy pisać artykuły. Zoptymalizowane pod kątem oczekiwań użytkowników i wymagań SEO.
- Newsletter: Jeśli mamy swoją bazę mailingową, z pewnością powinniśmy zainwestować w wysyłkę newslettera, w którym będziemy dzielić się wartościowymi treściami z użytkownikami.
- Infografiki i raporty: Obecnie z łatwością każdy może stworzyć ładnie wyglądający dokument PDF. Wystarczy sięgnąć po przeglądarkowe narzędzie Canva. Pozwoli ono tworzyć efektowne dokumenty, które będziemy mogli przekazywać użytkownikom.
- Wideo na Youtube: publikacja poradnikowych materiałów na Youtube to dobry sposób na wzrost zaangażowania wśród interesującej nas grupy docelowej.
- Podcasty: Coraz większą popularnością cieszą się cyklicznie ukazujące się audycje, w których omawia się istotne z punktu widzenia odbiorców zagadnienia. Jeśli czas na to pozwala, warto rozwijać firmowy podcast.
Podsumowanie — Content marketing: dlaczego warto?
Chcąc zwięźle odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto inwestować w content marketing, odpowiedź może być tylko jedna: Inwestycja w jakościowe treści jest konieczna. Zwłaszcza że odbiorcy są przesyceni treściami reklamowymi, a content marketing jest o wiele mniej nachalną formą dotarcia do użytkowników i klientów.