Warto wiedzieć, że ustalenie właściwych cen za usługi należą nie tylko do najistotniejszych, ale również najbardziej fascynujących kwestii dla przedsiębiorców. Nie wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą mają świadomość, że jest to czynnik, który ma ogromne oddziaływanie na ewentualny sukces przedsiębiorstwa na rynku. Jak wycenić usługę?
Ustalenie ceny na bazie cen rynkowych
Jest to zdecydowanie najbardziej popularna metoda ustalania cen usług. Wystarczy bowiem sprawdzić, jak daną usługę wyceniają inni freelancerzy lub firmy działające na rynku, a następnie należy ustalić cenę na zbliżonym poziomie. Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że ceny będą zrozumiałe dla potencjalnych klientów.
Oczywiście ustalanie cen na podstawie konkurencji ma również wady. Bardzo często zdarza się bowiem, że w danej branży przedsiębiorstwa zaniżają ceny. Może również dojść do sytuacji, że ceny rynkowe będą zawyżone, co zdecydowanie będzie utrudniało przyciągniecie nowych klientów, szczególnie w przypadku, gdy dana usługa jest niszowa.
Wyznaczenie ceny w oparciu o czas realizacji zamówienia
Według specjalistów to najbardziej uczciwa metoda na wyznaczenie ceny. Jest zrozumiała nie tylko dla usługodawców, ale również dla klientów. W przypadku, gdy godzina przedsiębiorcy kosztuje 70 złotych, a następnie wykonywał on daną usługę przez 5 godzin, nie powinno podlegać żadnym dyskusjom, że na fakturze musi widnieć kwota 370 złotych netto.
W jaki zatem sposób ustalić stawkę godzinową? Wystarczy wrócić do pierwszego punktu i zasugerować się stawkami, które zostały przyjęte w danej branży. Oczywiście rekomendowane jest również uwzględnienie własnych kosztów.