Towary ze znakiem made in China zalewają cały świat od bardzo wielu lat, ale dzisiaj nie są już uważane tylko za słabe jakościowo produkty. Wystarczy spojrzeć na niektóre zabawki, odzież czy niesamowite elektroniczne gadżety, aby osobiście przekonać się, że są porządnie wykonane. Dlatego import z Chin jest jak najbardziej korzystną czynnością.
Należy jedynie pamiętać, aby wybrać odpowiedniego, zaufanego partnera biznesowego. Wtedy będzie się mieć pewność, że na towar nie są nałożone żadne ograniczenia i nie okaże się on zwyczajnym bublem. Po dokładnym skalkulowaniu i przeanalizowaniu kosztów importu, w skład których wchodzą także wszelkie opłaty celne czy wydatki związane z otrzymaniem niezbędnej dokumentacji (certyfikatów, zaświadczeń itp.), śmiało można podpisać przejrzystą oraz jednocześnie bezpieczną umowę.
Wszystko musi odbywać się zgodnie odpowiednimi formalnościami. Bez nich nie ma mowy o powodzeniu takiego poważnego przedsięwzięcia! Jeśli chodzi o wyżej wspomnianą dokumentację, to import z Chin wymaga faktury. Ten ważny papier musimy otrzymać oczywiście od chińskiej firmy, z którą podjęliśmy współpracę. Trzeba dokładnie wczytać się w treść tam zawartą. Czy na pewno jest widoczny adres oraz dane chińskiego eksportera? Czy jest zaznaczona data, numer faktury, a także ilość i nazwa przewożonego towaru oraz cena danej sztuki produktu? Jeśli wszystko jest w najlepszym porządku i nie brakuje również ogólnej informacji dotyczącej pochodzenia importowanego ładunku, warunków dostawy plus samego podpisu z firmową pieczątką, to czas na sam transport.
Ten może odbywać się zarówno drogą lądową, jak i morską. Decydując się na import z Chin tym pierwszym sposobem, bardzo ważna będzie tak zwana specyfikacja towarów (w języku angielskim znana jako packing list). Cóż to takiego? To nic innego, jak poświadczenie, które informuje chociażby o wadze brutto oraz netto całego ładunku czy określa liczbę transportowanych paczek, kartonów itd. W przypadku drogi morskiej, potrzebny będzie odpowiedni list przewozowy. Warto jeszcze wiedzieć, że na przykład zanim przewieziemy produkty elektroniczne, konieczne są jeszcze certyfikaty z oryginalnym symbolem CE.
Pamiętajmy, że interesy prowadzone z partnerami z dalekich Chin różnią się jednak od tych z właścicielami firm europejskich. Dlaczego? Bo tam panuje inna kultura. Warto więc najpierw ją zrozumieć. Poznać odmienne zachowania i pewne postawy wybranych kontrahentów. Tylko wtedy import z Chin będzie w stu procentach udanym biznesem.