Pozycjonowanie stron to niezwykle złożony proces. Często zdarza się, że witryna jest doskonale zoptymalizowana, copywriterzy dbają o content marketing na najwyższym poziomie, regularnie pozyskiwane są wartościowe linki i… nic się nie dzieje. Pozycja strony w wyszukiwarce pozostaje niższa, niż oczekiwałeś. Co robić w takiej sytuacji? Sprawdzić, czy frazy kluczowe nie „pożerają się” wzajemnie!
Kanibalizacja fraz SEO – co to za zjawisko?
Kanibalizacja, chociaż kojarzy się z najstraszniejszymi horrorami, jest zjawiskiem znanym w każdej agencji marketingowej i stosunkowo łatwym do zdiagnozowania (przez specjalistów). Można mówić o nim, kiedy ta sama fraza kluczowa używana jest do pozycjonowania więcej niż jednej podstrony tej samej witryny. To jeden z podstawowych błędów SEO i content marketingu. Jego rezultatem jest wymienianie się podstron w wynikach Google. Aby to zobrazować, posłużymy się przykładem.
Przykład
Podstrona A i podstrona B rankowane są na frazę agencja marketingowa. W poniedziałek, Google wyświetla w swoich wynikach podstronę A na 3 pozycji. We wtorek podstrona A znika, pojawia się natomiast podstona B – na pozycji 15. W środę podstrona A wraca na 5 pozycję itd.
Pojawianie się i znikanie podstron w wynikach Google to klasyczny przykład kanibalizacji SEO. Fraza kluczowa, wykorzystana w dwóch miejscach, konkuruje sama ze sobą i w konsekwencji sama się „pożera”.
Dlaczego frazy się zjadają? Bezlitosne SEO
Aby zrozumieć, dlaczego dochodzi do zjawiska kanibalizacji w pozycjonowaniu stron, konieczne jest wyjaśnienie, jak działa wyszukiwarka Google. Najogólniej ujmując, dąży ona do tego, by jak najlepiej i najdokładniej odpowiedzieć na pytania użytkowników. Wszystkie wprowadzane przez Google algorytmy mają na celu wyłowienie z morza internetu tych witryn, które dostarczą użytkownikowi dokładnie to, czego potrzebuje i z czego skorzysta z przyjemnością.
W sytuacji, w której jedna fraza kluczowa przypisana jest do więcej niż jednej podstrony, wyszukiwarka wybierze tę, która uznana zostanie za najtrafniej odpowiadającą na pytanie. Co ważne, Google ogranicza wyniki pochodzące z danej witryny i zazwyczaj zwraca tylko jedną, wybraną przez siebie podstronę (w rzadkich przypadkach może zdarzyć się, że wyświetlone zostaną dwa wyniki pochodzące z jednej strony).
Jak rozprawić się z kanibalizacją SEO?
Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych mogą być wielorakie: od nieprawidłowej budowy witryny, przez niekorzystny content marketing i błędną paginację, aż po duplikowane elementów podstron. Najlepszym narzędziem do wykrycia i rozwiązania problemów przy pozycjonowaniu stron, jest audyt SEO. Powierzając go doświadczonym specjalistom, takim jak agencja marketingowa AdCookie (pełną ofertę i najważniejsze informacje znajdziesz pod adresem https://adcookie.pl), możesz szybko powrócić na topowe miejsce w rankingu Google!
Problem „pożerających się” fraz jest poważny i może zniweczyć cały wysiłek, jaki włożyłeś w pozycjonowanie swojej witryny. Całe szczęście, można go rozwiązać dzięki współpracy ze specjalistami z dziedziny SEO i content marketingu.